Gobierno de España. Ministerio de Hacienda Y Función Pública
Secretaría de Estado de Presupuestos y Gastos. Dirección General del Plan y del Mecanismo de Recuperación y Resiliencia
Unión Europea
  • Inici
  • > Mecanisme de Recuperació i Resiliència

Mecanisme de Recuperació i Resiliència

Mapa del Mecanismo de Recuperación y Resiliencia

El Mecanisme de Recuperació i Resiliència constitueix la peça central del programa NEXT GENERATION EU posant a la disposició dels Estats membre 723.800 milions d'euros en transferències i préstecs. L'objectiu és impulsar l'activitat i la creació d'ocupació per contrarestar a curt termini l'impacte de la pandèmia, recolzar un procés de transformació estructural que permeti augmentar a mitjà termini el creixement potencial i reforçar a llarg termini la resiliència, avançant cap a un desenvolupament més sostenible i inclusiu..

El Mecanisme de Recuperació és un instrument de gestió directa. Per això, els desemborsaments s'efectuen sobre la base de la verificació del compliment d'una sèrie de Fites i Objectius prèviament determinats i que es recullen en la Decisió d'Execució del Consell (CID en les seves sigles en anglès).

Per a més informació, vegeu:The Recovery and Resilience Facility

¿Quin és la normativa que regula el Mecanisme de Recuperació i Resiliència?

La normativa comunitària que regula el Mecanisme és el Reglament de la UE 2021/241 de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (Reglament MRR).

El Reglament estableix que el Mecanisme de Recuperació i Resiliència comunitari es recolza en sis pilars destinats a afavorir la recuperació econòmica, crear ocupació i asseure les bases d'una Unió Europea més forta i resistent:

  1. Transició ecològica
  2. Transformació digital
  3. Creixement intel·ligent, sostenible i integrador
  4. Cohesió social i territorial
  5. Salut i resiliència econòmica, social i institucional
  6. Polítiques per a la propera generació, infància i joventut

Els projectes contemplats en els plans nacionals, per poder ser finançats amb càrrec al Mecanisme, hauran de complir les disposicions del Reglament (UE) 2021/241, de 12 de febrer de 2021. En particular, els següents principis horitzontals contemplats en el seu article 5:

  • L'ajuda del Mecanisme no substituirà, excepte en casos degudament justificats, a les despeses pressupostàries nacionals ordinaris i respectarà el principi de adicionalidad del finançament de la Unió (Article 5 del Reglament del Mecanisme de Recuperació i Resiliència).
  • Principi de «no causar un perjudici significatiu»: el Mecanisme ha de finançar activitats que respectin plenament les normes i prioritats de la Unió en matèria climàtica i mediambiental i el principi de «no causar un perjudici significatiu» en el sentit de l'article 17 del Reglament (UE) 2020/852 del Parlament Europeu i del Consell (Reglament de Taxonomía) que atén a sis metes: mitigació del canvi climàtic, adaptació al canvi climàtic, sostenibilitat dels recursos hídrics i marins, economia circular, prevenció i control de la contaminació i, protecció i recuperació de la biodiversitat i els ecosistemes (Article 5 del Reglament del Mecanisme de Recuperació i Resiliència) .
  • Més informació en la Comunicació de la Comissió: Guia tècnica sobre l'aplicació del principi de «no causar un perjudici significatiu» en virtut del Reglament relatiu al Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

  • L'aplicació del Mecanisme ha d'efectuar-se d'acord amb el principi de bona gestió financera, incloses la prevenció i la persecució efectives del frau, en particular el frau fiscal, l'evasió fiscal, la corrupció i els conflictes d'interessos (Article 22 del Reglament del Mecanisme de Recuperació i Resiliència)
¿Què és el tagging verd i digitall?

Amb la finalitat de transformar l'economia i fer-la més resiliente, els plans nacionals de recuperació i resiliència han de situar a la UE en la senda de la neutralitat climàtica i la transició digital a través de les reformes i inversions. És per això que les mesures recolzades pel Mecanisme i incloses en els plans nacionals de recuperació i resiliència de cada Estat membre han de contribuir a la transició ecològica i a la transició digital, havent de representar un import que suposi almenys el 37% i el 20 % respectivament, de l'assignació total del Pla.

Per al càlcul de la contribució a la transició ecològica i digital, el Reglament MRR ha establert la «metodologia de seguiment per a l'acció pel clima» (etiquetatge verd), i la «metodologia per a l'etiquetatge digital en el marc del Mecanisme», contemplades en els Annexos VI i VII respectivament del Reglament (UE) 2021/241, de 12 de febrer de 2021.

37%
Transició Verda
20%
Transició Digital
Quin és el calendari per a l'execució del Mecanisme?

Una vegada enviats oficialment els plans nacionals a Brussel·les, la Comissió va procedir a la seva avaluació prenent com a base una sèrie de criteris transparents. En particular, la Comissió va valorar si els plans contribueixen eficaçment a abordar els problemes econòmics identificats prèviament en les seves recomanacions del Semestre Europeu, si contenen mesures que contribueixen de manera efectiva a la transició ecològica i digital i si contribueixen a l'enfortiment del potencial de creixement, la creació d'ocupació i la capacitat de recuperació econòmica i social de l'Estat membre (Article 18 del Reglament del Mecanisme de Recuperació i Resiliència).

El 16 de juny de 2021, la Comissió Europea va donar a conèixer la seva avaluació positiva del Pla d'Espanya amb una qualificació “excel·lent”. Això va suposar un pas crucial per a la Unió Europea amb vista a desemborsar els 69.528 milions en transferències en el marc del Mecanisme de Recuperació i Resiliència per a Espanya. En la seva valoració, la Comissió va considerar que Espanya aborda un ampli conjunt de reformes i inversions que es reforcen mútuament i que contribueixen a afrontar eficaçment els reptes econòmics i socials exposats en les recomanacions específiques per país dirigides a Espanya en el marc del Semestre Europeu de 2019 i 2020.

Per a la seva avaluació, la Comissió va comptar amb dos mesos des de la recepció oficial del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Després de la citada qualificació de “excel·lent” per part de la Comissió, el Consell va aprovar el Pla en la seva Decisió d'Execució del Consell (CID en les seves sigles en anglès) el passat 13 de juliol. Així, després de la signatura de l'Acord de Finançament entre Espanya i la Unió Europea (comptant amb un termini màxim de dos mesos), a l'agost de 2021 es van rebre els fons corresponents a la prefinanciación: fins al 13% de la contribució financera, això és, al voltant de 9.000 milions d'euros.

Quins són els passos per a la recepció dels fons?

Una vegada aconseguits les corresponents fites i objectius dels plans nacionals, els Estats membres hauran de presentar a la Comissió una sol·licitud de desemborsament. Aquestes sol·licituds de pagament podran efectuar-se dues vegades a l'any com a màxim (Article 24 Reglament del Mecanisme de Recuperació i Resiliència).

La Comissió, abans d'adoptar la decisió d'autoritzar el desemborsament, haurà de sol·licitar l'opinió del Comitè Econòmic i Financer sobre el compliment satisfactori de les fites i objectius.